Wat zijn 4-seizoenenbanden?
4-seizoenenbanden worden ook wel fourseason-banden, allseason-banden of allweather-banden genoemd.
Deze 4-seizoenenbanden beschikken over een speciale profielopbouw en rubber samenstelling (Fig. 1.) waardoor deze banden de kenmerken heeft, van een zomerband en een winterband. De 4-seizoenenband is in veel gevallen ook wettelijk goedgekeurd als winterband, mits het is voorzien van het sneeuwvlok-symbool. (Fig. 2.) Het is echter zeker niet zo goed als een zomerband in de zomer en een winterband in de winter, het is een compromis tussen deze twee.
Voor de echte wintersporter of kilometervreter raad ik deze banden (nog) niet aan, evenmin voor de sportieve bestuurders onder ons. Toch zien we ze wel beter worden en met name de Goodyear vector 4seasons Gen2 en de Michelin Cross Climate. verslaan in testen af en toe een zomerband en af en toe een winterband.
Fig. 1. De 4-seizoenenband, tussen zijn concurrenten.
Fig. 2. De beste 4-seizoenenbanden hebben ook het sneeuwvlok symbool
4-seizoenenbanden rijden? of mijden?
Je zou zeggen, op 4 seizoenenbanden kun je altijd rijden, hij is immers voor 4 seizoenen gemaakt.
Dat klopt, maar zoals ik al eerder aangaf, het is nog steeds een compromis tussen de 2 beste keuzes, zomer en winterbanden. En dan heb ik het over de best geteste 4 seizoenenbanden, want helaas zijn er ook hier lowbudget merken die je beter kan mijden en doorrijden op zomerbanden.
Wanneer kun je prima op 4 seizoenenbanden rijden?
- Je rijd niet te veel km’s per jaar (minder dan 20.000km)
- Hoeft niet naar de wintersportgebieden, en dan bedoel ik de echte, waar je de bergen in moet etc.)
- Je bent een gewone bestuurder, doet normaal in bochten en hoeft niet het eerste weg te zijn bij een stoplicht
- En je bent een voorzichtige bestuurder, die zowel met regen, sneeuw als ijzel voorzichtiger rijd (is snelheid aanpast aan omstandigheden)
Voldoe je aan deze 4 punten?..dan is 4-seizoenenbanden een prima optie.
Wanneer kun je 4-seizoenenbanden beter mijden?
- Je bent een kilometervreter
- Gaat op wintersport
- Je bent niet de gewone bestuurder
- En houd van gas geven
Voldoe je aan 1 van deze punten? ..dan adviseer ik ze niet.
Voor de wintersporters onder ons heb ik nog een “belangrijke” toevoeging, en dat heeft te maken met de minimale profieldiepte van 4mm.
In diverse landen is 4 mm de verplichte minimale profieldiepte, de functie winterband wordt daaronder namelijk stukken minder. Dat is met 4-seizoenenbanden niet anders (ik denk zelfs dat die grens hoger ligt). Betekent dus dat je banden met 4 mm profiel gaat wegdoen, (gebruikelijk met winterbanden) maar de vier seizoenenband is ook je zomerband!…en die ga je met 4mm profiel nu dus ook weg doen?..Dat wordt een duurdere hobby dan een set zomerbanden en winterbanden rijden.
Voordelen en nadelen van 4-seizoenenbanden
Voordelen van een 4 seizoenenband
- Het hele jaar door te gebruiken
- Geen tijd en ruimte kwijt aan opslag banden
Nadelen van een 4 seizoenenband
- Minder goede prestaties dan zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter.
- Als echte winterband voor wintersporters en in landen met winterbanden wetgeving, toch niet zo voordelig door 4mm profiel eis, het zijn tenslotte ook je zomerbanden, en daar kun je met 4mm nog makkelijk een seizoen op rijden.