Lekke band? Niet Mailen Maar Bellen
023 – 2340 102
Maandag t/m Vrijdag van 09:00 – 17:00
Lekke band reparatie
- Reparatie van binnenuit met een plug/pleister combinatie, de enige juiste en veilige manier!
- Van buitenaf met een zogenaamde prop. Dit is echt een noodreparatie!
Een lekke band reparatie met een plug/pleister combi van binnenuit kan, mits goed uitgevoerd, nooit los komen. Daarmee is het dus de veiligste manier om een band te repareren.
Een ander groot voordeel is, dat je de band er af haalt en je deze ook daadwerkelijk aan de binnenkant kan controleren op schade. Zo voorkom je dus een mogelijk gevaarlijke situatie als een klapband.
Een lekke band reparatie van buiten af, is een echte nood reparatie! je kunt van buitenaf niet aan de binnenzijde controleren of de band verder beschadigd is.
Een klapband is dus een serieus mogelijk vervolg op een reparatie uitgevoerd met een prop.
Waarom een lekke band repareren van binnenuit?
Als er is doorgereden met een te zachte of aflopende band dan is deze aan de binnenzijde (karkas) ook beschadigd en is de stevigheid en veiligheid weg. Dit is van buitenaf niet altijd goed zichtbaar.
Ook kan de oorzaak van de lekkage de binnenkant hebben beschadigd, en als de binnenkant is beschadigd, dan is de kans op een klapband zeer groot. Laat een noodreparatie dan ook vervangen door een bandreparatie van binnenuit.
TIP! Nooit rijden met een (te)zachte band. De band wordt door het gewicht van de auto onder de velg dubbel gedrukt en hierdoor gaat het karkas echt kapot. Ook niet 100 meter naar een pomp of de garage rijden! dit kost u dan zeker een band.
Hoe lang duurt een lekke band repareren, en moet ik een afspraak maken?
Een goede band reparatie duurt ongeveer een half uur. Dit is inclusief de- en montage van wiel en band, de reparatie zelf en balanceren.
Een afspraak maken is niet echt nodig, maar even telefonisch contact vooraf voorkomt onnodig wachten. Dus bel even als u wilt komen.
Wat kost een lekke band repareren?
Een bandreparatie kost € 35,50. Dit is inclusief de- en montage, nieuw ventiel en balanceren.
Een noodreparatie vanaf € 12,50 voor een los wiel en € 14,55 incl. de- en montage onder de auto.
Mijn vaste klanten krijgen 10% korting
op alle bandenservice tarieven!
Voor een overzicht van alle bandenservice-tarieven kijk je op de tarieven-pagina.
Lekke band reparatie, hoe gaat dat?
- De lekkage wordt opgezocht, en gemarkeerd.
- De band wordt van de velg gehaald.
- De band kan nu van binnen gecontroleerd worden op beschadigingen en of zogenaamde “olifantenhuid” , hier is de band dubbel geknikt door het rijden op een te zachte band, hierdoor is het karkas beschadigd en de band niet meer veilig. Bij wat langer doorrijden is het van buiten al te zien door een donkere rand, heet geworden karkas.
- De oorzaak van de lekkage wordt uit de band verwijderd.
- Het gaatje wordt zuiver rond gemaakt met een frees.
- De binnenkant van de band wordt iets ruw gemaakt rondom het gat.
- Hierop wordt lijm aangebracht ter grote van de pleister, dit moet enkele minuten drogen.
- De plug-pleister combinatie wordt van binnenuit door het gat gestoken, en daarna vanaf buiten aangetrokken, zodat de pleister op de lijm komt.
- De pleister wordt goed aangerold en het uitstekende deel van de plug wordt afgeknipt.
- Het gerepareerde gedeelte binnen in de band wordt voorzien van een extra beschermlaag, ook deze laag moet een aantal minuten drogen.
- De reparatie van de autoband is hiermee klaar, de band kan direct gemonteerd worden. Een standaard rubber ventiel wordt ook vervangen.
- De band wordt opgepompt tot de juiste spanning, gebalanceerd en terug onder de auto geplaatst.
Deze manier van autobanden repareren is de enige echt veilige manier van repareren en zelfs geschikt voor banden tot en met de ZR snelheids codering.