Waarom stikstof in je autobanden?
De moleculen zijn dikker dan lucht, hierdoor kan het minder makkelijk door de band naar buiten. Je banden blijven dus langer op de juiste spanning. De 3 belangrijkste reden voor stikstof in je autobanden:
- Banden! door langer op de juiste spanning te rijden, slijten je banden minder snel. de druk wordt gelijk over de band verdeeld, en je banden slijten gelijkmatiger af.
- Brandstof! Een zachte band heeft een grotere rolweerstand, de auto rolt minder makkelijk, je moet meer gas geven om dezelfde snelheid te halen, dus meer verbruik.
- Veiligheid! Door de juiste bandenspanning, heb je een kortere remweg, en een betere grip in bochten.
Met een bandenspanning van een halve bar lager dan voorgeschreven, stijgt de bandenslijtage ongeveer een 25%! zou je altijd de juiste spanning rijden, doe je bijvoorbeeld 40.000km met een paar voorbanden. Met de lage bandenspanning wordt dat al snel 30.000km.
Het brandstofgebruik neemt ongeveer met een 3-5% toe! met de huidige brandstofprijzen zijn dat vlug een paar euro per tankbeurt. Stikstof is dus vlot terugverdient.
Banden die niet op de juiste spanning staan hebben een slechter contact met het wegdek. En het zijn je autobanden die de auto werkelijk moeten afremmen! niet je remblokjes!. Als je remblokjes je auto stil zouden zetten, waarom kun je dan niet remmen op ijs?… Precies, je banden moeten al die remkracht overbrengen in daadwerkelijke stop kracht, op het wegdek. zie hier meteen het belangrijkste nut van winterbanden, veiligheid. Met verkeerde bandenspanning, te laag of te hoog, verlengt je remweg. En daar heb je niet zo vaak last van, maar juist net wel bij dat ene noodgevalletje, een noodstop maken.
Stikstof (Nitrogen) moleculen zijn groter dan Zuurstof (Oxygen) moleculen, hierdoor blijft een band met stikstof langer op de juiste druk.
Nog meer redenen voor stikstof
- Het reageert veel minder op temperatuurverschillen. De druk in je banden loopt minder hoog op.
- Er zit geen vocht en vuil in stikstof. vocht en vuil zijn niet goed voor je band, ventiel en velg.
- Gemak. gewoon lucht verdwijnt langzaam uit de band, je moet dus af en toe bijvullen, met stikstof minder tot zelfs niet meer.
De meeste verstandige caravan en camper bezitters rijden op stikstof. Het reageert bijna niet op temperatuur verschillen, vele malen minder dan lucht/zuurstof. Rij je met de caravan van Nederland naar puntje Frankrijk in de hitte, dan loopt de temperatuur lekker op. Naast het feit dat de wegligging dus minder wordt, is er ook meer kans op een klapband, door de oplopende druk in de band. Met stikstof heb je deze extreme druk stijging niet en blijft de auto, caravan of camper gedurende de rit het zelfde aanvoelen / sturen.
Stikstof is schoon, het bevat geen vuil en vocht. Vuil en vocht zijn een van de grote veroorzakers van leeglopende banden. Door corrosie tussen ontstaan er lekkages tussen band en velg, en tussen ventiel en velg.
Mijn ervaring is dat mijn klanten, die met stikstof rijden, nooit meer bijvullen tussen de wissels van zomer en winter en vice versa. Normaal verliest een band 0,75 – 0,10 bar per maand, dus 1 x per 2 maanden controleren / bijvullen is het advies. Bij mijn klanten zie ik in een half jaar, een daling van de bandenspanning tussen de 0,0 – 0,3 bar, hoger nog nooit gezien. Het werkt dus echt en scheelt je banden, brandstof en dus controle tijd.