Wat is TPMS?
TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System, in het nederlands, Bandenspanning Controle Systeem.
Dit systeem is ontstaan omdat wij bestuurders zelf niet of veel te weinig de bandenspanning controleerden, en hierdoor ontelbare liters brandstof verspillen en meer banden verslijten dan nodig is. Hierdoor wordt het milieu zwaar belast.
Daarom heeft de Europese unie nu besloten, dat dit systeem in elk nieuw model (dus nieuwe type goedkeuring) auto moet zitten vanaf 1 november 2012, en vanaf november 2014 moet elke nieuwe auto dit zijn systeem hebben.
Door een TPMS systeem wordt de bandenspanning van uw auto in de gaten gehouden. Zodra deze meer dan 20% is gezakt, geeft het systeem een waarschuwing door middel van een indicatie op uw dashboard (fig.1)) en een geluid signaal.
Fig. 1 TPMS waarschuwing lamp in dashboard.
Fig. 2 TPMS sensor met rubber ventiel. Meestal gebruikt in stalen velgen.
Hoe werkt tmps?
Er zijn (op dit moment) 2 systemen naast elkaar, één met sensoren aan de ventielen (direct TPMS systeem) en één systeem die werkt via het ABS systeem (indirect TPMS systeem), deze werkt via de berekening van de wielomtrek.
Het systeem met de sensoren is het meest nauwkeurig. Dit systeem meet namelijk de werkelijke druk in de band, en daarnaast nog de temperatuur en andere zaken als bijvoorbeeld G-kracht. Elke sensor zit op zijn vaste plek, dus als er een band in spanning daalt, dan zie je ook direct welke band.
Bij het systeem zonder sensoren, waarschuwt het tpms systeem dmv omtrekverschillen tussen banden (bij rechtuit rijden). Als het systeem waarschuwt, dan moet u zelf even gaan kijken welke band wat zachter is.
Of beide systemen naast elkaar blijven bestaan is op dit moment nog niet te zeggen. Verder zijn er verschillende merken leveranciers en worden er verschillende ventielen gebruikt zoals rubber(fig.2) of van een metaal (fig.3), verschillende lengtes etc. het is dus een heel stuk ingewikkelder en daarmee duurder dan het vertrouwde standaard rubber ventiel.
Fig. 3 TPMS sensor met metaal ventiel. Meestal gebruikt in lichtmetalen wielen
Waarom TPMS?
Een te lage bandenspanning heeft een aantal nadelige gevolgen, namelijk;
- Uw banden slijten sneller.
- Het brandstofverbruik gaat omhoog.
- De wegligging en dus de veiligheid wordt minder.
Om een voorbeeld te geven; een halve bar lagere bandenspanning verhoogt het brandstofverbruik van 2-5%, de slijtage van uw banden neemt ongeveer met 25% toe, en uw remweg is afhankelijk van snelheid en breedte van de band langer!
Daarom heeft de Europese unie om de milieuschade te beperken en de veiligheid te verhogen, besloten dat elke auto nu zo’n systeem krijgt.
Wat zijn de gevolgen voor mij als bestuurder?
We gaan er even vanuit dat u het systeem heeft. Dan is het ook verplicht dat het werkt, en dit wordt met de APK keuring gecontroleerd. Het is dus een APK eis geworden, en niet werken is auto afkeuren.
Een defect in het systeem kan dan kostbaar zijn. Heeft u ook een set winterwielen?, dan moeten ook de winterwielen voorzien zijn van sensoren.
Een set wielen kan zomaar tussen de € 200 – € 300,00 duurder worden omdat er nu 4 sensoren bijkomen, montagekosten en inlezen op de auto.
Wat kan Bandencentrum Haarlem met tpms?
Wij kunnen van de meeste voertuigen de sensoren leveren, monteren en programmeren.
Dit is bijvoorbeeld nodig bij:
- Vervangen van een defecte tpms-sensor, of tpms-sensor met lege batterij, want deze zijn niet los vervangbaar.
- Monteren en aan de auto koppelen bij bijvoorbeeld de aankoop van een set winterwielen.
- Revisie sets zijn op voorraad, om bijvoorbeeld een lek tpms-ventiel te herstellen, zodat de tpms-sensor niet vervangen hoeft.
Op dit moment hebben we 3 tpms computersystemen en daarmee kunnen we bijna elke klant bedienen.
Profiler II TPMS computer
Cub TPMS computer