Wat zijn winterbanden?
Winterbanden hebben een speciale rubbersamenstelling waardoor het rubber bij koud weer (onder 7 graden) soepel blijft. Verder hebben ze een speciaal profiel, dat voor meer grip zorgt, en beter sneeuw, ijs en water afvoert.
Belangrijker dan bij zomerbanden is dan ook dat winterbanden voldoende profiel hebben om dat te kunnen doen. Hiervoor is de minimale profieldiepte dan ook 4mm in plaats van 1.6mm bij zomerbanden. Die 4 mm is ook belangrijk om de profielblokken bewegelijk te houden, onder de 4 mm worden de blokken een stuk stugger, ze zijn gewoon “te kort” om nog flexibel te blijven.
Door de flexibiliteit van de profielblokken houd een winterband veel meer grip, en komt sneeuw ook weer los uit de band. In fig.1. Is duidelijk het verschil in de profielen tussen winterbanden en zomerbanden te zien. De winterband zit vol kleine extra insnijdingen, lamellen, dit geeft winterbanden meer grip bij optrekken en remmen. In de zomer is dit profiel met al die insnijdingen te slap, de zomerband heeft deze lamellen dan ook niet.
Zelf het verschil tussen zomer en winterband zien en voelen? kom gerust eens langs!
Naast het profiel herken je een echte winterband aan het zgn sneeuwvlok symbool. Mijn advies is enkel nog banden te kopen met dit symbool (fig. 2.). Het “oude” M+S symbool is in enkele landen al niet meer voldoende. Ook Duitsland is sinds kort met deze regel gekomen.
Bijna elk land heeft andere regels met betrekking op het gebruik, daarom heb ik de belangrijkste regels in een overzicht winterbanden-wetgeving gezet.
Fig. 1. Duidelijk verschil tussen links de winterband en rechts de zomerband.
Fig. 2. Het Sneeuwvlok symbool
Waarom kun je niet altijd op winterbanden rijden?
Zoals gezegd, het rubber van de winterband is zo gemaakt dat hij bij koud weer soepel blijft, met de nadruk op BLIJFT,want hij wordt niet stug met warm weer, hij wordt nog ff zachter en soepeler en hierdoor veel minder veilig dan een zomerband. De vele lamellen die in de winter zo nodig zijn, wil je in een zomerband helemaal niet hebben. Er is veel minder vast contact met het wegdek en het flexibele winterprofiel slijt hard op het warme asfalt.
1 van de belangrijkste reden om niet door te rijden op je winterbanden is de vele langere remweg. Je banden zijn de echte remmen van je auto, niet die remblokken en remschijven. Daarnaast is het ook niet slim, om door te rijden op een stel goede winterbanden, als de winter er 6-7 maanden later weer is, zijn jouw banden een stuk verder gesleten, en je hebt maar 4mm te gebruiken.
Er is een prima optie die 4 seizoenen banden heet. Zeker niet beter dan zomer, ook zeker niet beter dan winter, maar als je dan toch niet wilt wisselen, is het de verstandigste keuze.
De kosten, wat vaak een drempel is, vallen eigenlijk best mee. De banden kosten inmiddels niet meer dan zomerbanden. Als je op de winterbanden rijd, dan slijten je zomerbanden niet, en andersom. Je rijd dus bijna net zolang op een set zomer en winterbanden, als dat je zou rijden op 2 sets zomerbanden. De wissel en opslag kosten zijn wel extra kosten. Maar voor de veiligheid en zekerheid die je daarvoor terug hebt, zijn die kosten te verwaarlozen.
Voordelen en nadelen van winterbanden
Voordelen van een winterband
- Bieden meer grip bij temperaturen onder de 7 graden en zijn dus véél veiliger dan een zomer- of 4 seizoenen band.
- Kortere remweg bij lage temperaturen, zonder sneeuw of ijs staan winterbanden ook meters eerder stil!.
Nadelen van een winterband
- Niet geschikt om het hele jaar mee te rijden.
- Beneden de 4 mm profieldiepte is de werking stukken minder. De banden moeten dus eerder vervangen worden.
- Extra kosten voor wisselen en eventueel opslagkosten.
Wanneer naar winterbanden wisselen?
Wisselen naar winterbanden doe je dus als de temperatuur het toe laat, dit is niet voor iedereen gelijk. Iemand die veel nachtdiensten draait, rijd eerder in de kou dan iemand die midden op de dag zijn auto vaak gebruikt, bijvoorbeeld een vertegenwoordiger.
Rij je ochtends naar werk en avonds weer naar huis, dan rij je in de koudste delen vd dag, en kun je die temperaturen aanhouden, om te bepalen of je wisselen gaat. De vertegenwoordiger die de hele dag heen en weer rijd, moet iets later zijn banden wisselen als het op de dag nog ruim boven die 7 graden is.
Ga je regelmatig naar het buitenland, kijk dan of winterbanden nodig of verplicht zijn in de periode dat je er heen gaat.